Back to the complete issue
Thursday, 1 June 2017

Editors-in-chief of blocked websites hold press conference

Editors of blocked websites hold press conference: Editors-in-chief from some of the 21 websites blocked by the Ismail government for allegedly spreading fake news or being pro-terror condemned the ban at a press conference held at the Press Syndicate yesterday, Daily News Egypt reports. In a statement yesterday neither supporting nor condemning the ban, the Press Syndicate said it will continue to support journalists’ right to freedom of expression and opinion, but added that it must also take into consideration the interests of the state. The tepid statement also said the syndicate will work to solve the issue and stressed that it has been “transparent” about the situation from the beginning. The statement highlights apparent rifts within the syndicate’s board, after four board members publicly condemned the ban as unconstitutional and called on syndicate head Abdel Mohsen Salama to hold a meeting to discuss it.

Publishers of the blocked websites have reportedly lodged a complaint with the Prosecutor General and are also planning to file suit against the CIT Minister for imposing the ban without a court order, Press Syndicate board member Mohamed Abdel Hafiz said, Al Mal reports.

The state’s Supreme Media Council announced at a separate press conference yesterday that it has received complaints from six of the affected websites, according to Al Masry Al Youm. Three of the complaints are from Al Borsa, Daily News Egypt, and Al Mesryoon, whose assets have been frozen over alleged connections to the Ikhwan, council head Mohamed Makram Ahmed said. A subcommittee will be formed to look into the complaints from the remaining three websites — Mada Masr, Masr Al Arabia, and Al Qahera — on Sunday.

The suspenders tighten: In other news from our dysfunctional fourth estate, the Supreme Media Council is apparently mulling whether to file a complaint with the Prosecutor General against firebrand journalist and former television host Ibrahim Eissa on the grounds that he has been provoking sectarian strife with his newspaper, Al Maqal, Al Masry Al Youm reports.

Enterprise is a daily publication of Enterprise Ventures LLC, an Egyptian limited liability company (commercial register 83594), and a subsidiary of Inktank Communications. Summaries are intended for guidance only and are provided on an as-is basis; kindly refer to the source article in its original language prior to undertaking any action. Neither Enterprise Ventures nor its staff assume any responsibility or liability for the accuracy of the information contained in this publication, whether in the form of summaries or analysis. © 2021 Enterprise Ventures LLC.

Enterprise is available without charge thanks to the generous support of Commercial International Bank (tax ID: 204-891-949), the largest private-sector bank in Egypt; EFG Hermes (tax ID: 200-178-385), the leading financial services corporation in frontier emerging markets; SODIC (tax ID: 212-168-002), a leading Egyptian real estate developer; SomaBay (tax ID: 204-903-300), our Red Sea holiday partner; Infinity (tax ID: 474-939-359), the ultimate way to power cities, industries, and homes directly from nature right here in Egypt; CIRA (tax ID: 200-069-608), the leading providers of K-12 and higher level education in Egypt; Orascom Construction (tax ID: 229-988-806), the leading construction and engineering company building infrastructure in Egypt and abroad; and Act Financial (tax ID: 493-924-612), the leading activist investor in Egypt; and Abu Auf (tax ID: 584-628-846), the leading health foodmaker in Egypt and the region.